Consulta de Guías Docentes



Academic Year/course: 2017/18

272 - Degree in Journalism

25336 - Public Opinion


Syllabus Information

Academic Year:
2017/18
Subject:
25336 - Public Opinion
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
272 - Degree in Journalism
ECTS:
6.0
Year:
4
Semester:
Second Four-month period
Subject Type:
Compulsory
Module:
---

5.1. Methodological overview

See "Learning activities " and "Syllabus".

More information will be provided on the first day of class.

 

5.2. Learning tasks

 

  • Theoretical lectures.
  • Practical lectures.
  • Individual work.
  • Personal study.
  • Assessment activities.

 

5.3. Syllabus

1. HISTORY OF AND THEORIES ABOUT PUBLIC OPINION

1.1 Introduction and background information.

1.2 The Modern Age. 

1.3. Appearance of the term and development of the modern concept.

2. CONCEPT AND FUNDAMENTALS CONCERNING PUBLIC OPINION

2.1. Definitions.

2.2. Positivist vision.

2.3. Various analytical perspectives: Habermas, Noelle Neumann, Luhmann, etc.

2.4. Public opinion in modern society.

3.  THE SOCIOLOGY OF COMMUNICATION

3.1 Study of the effects of the media.

3.2. The period from 1920 to 1960: persuasive effects.

3.3 Theories regarding direct impact.

4.  THE LIMITED, MODERATE AND COGNITIVE EFFECTS OF THE MEDIA.

4.1 The two-step theory of influence and the theory of selective exposure. The reinforcement effect.

4.2 Indirect, latent and long-term effects of the media.

4.3 "Dissemination" models.

4.4 The hypothesis of "social distancing".

4.5 The theory of "uses and gratifications".

5. THE CONTEMPORARY AGE OF RESEARCH

5.1 The theory of the spiral of silence: The consonance of the media and the opinion climate.

5.2. The theory of the establishment of the agenda: priming and framing.

6.  OPINION POLL METHODOLOGY

6.1 Theory concerning statistical sampling. 

6.2 Types of sampling.

6.3 The preparation of the questionnaire. 

6.4 Types of questions and interviews.

7. JOURNALISTIC TREATMENT. THE POLITICAL AND SOCIAL EFFECTS OF POLLS

7.1 The minimum required elements of a data sheet.

7.2 Biases and hidden faults in polls.

8. DRAFTING OF THE QUESTIONNAIRE AND ITS APPLICATION

8.1 The dangers arising from a proliferation of polls.

8.2 Socio-political repercussions of the use of polls.

8.3 Electoral repercussions of political polls.

5.4. Course planning and calendar

See the academic calendar of the University of Zaragoza (http://academico.unizar.es/calendario-academico/calendario) and the website of the Faculty of Philosophy and Arts (Schedule of classes: https://fyl.unizar.es/horario-de-clases#overlay-context=horario-de-clases; Examination schedule: https://fyl.unizar.es/calendario-de-examenes#overlay-context=)

More information will be provided on the first day of class.

 

5.5. Bibliography and recommended resources

[BB: Bibliografía básica / BC: Bibliografía complementaria]

  • [BB] Aragón es nuestro Ohio : Así votan los españoles / Equipo Piedras de Papel . Barcelona : El hombre del TR3S, 2015
  • [BB] Bauer, Wilhelm.. La opinión pública y sus bases históricas / Wilhelm Bauer ; traducción de Raúl Gabás Santander : Universidad de Cantabria, 2009
  • [BB] Crespi, Irving. El proceso de opinión pública : cómo habla la gente / Irving Crespi . - 1a. ed. Barcelona : Ariel, 2000
  • [BB] D'Adamo, Orlando. Medios de comunicación y opinión pública / Orlando D'adamo , Virginia García Beaudoux, Flavia Freidenberg . Madrid : Mcgraw-Hill Interamericana, 2007
  • [BB] Dader, José Luis. El periodista en el espacio público / José Luis Dader . - 1ª ed. Barcelona : Bosch, 1992
  • [BB] Investigar en comunicación : guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en comunicación / coordinadores, Mª Rosa Berganza Conde, José A. Ruiz San Román; [autores] Carmen García Galera [et al.] Madrid, [etc.] : McGraw-Hill, D.L. 2005
  • [BB] Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales / editores: Juan Manuel Delgado y Juan Gutiérrez . - 1ª ed., 3ª reimp. Madrid : Síntesis, D.L. 1999
  • [BB] Monzón Arribas, Cándido. Opinión pública, comunicación y política / Cándido Monzón. - Reimp. Madrid : Tecnos, D.L. 2009
  • [BB] Negroponte, Nicholas. El mundo digital / Nicholas Negroponte ; [traducción, Marisa Abdala] . - 1a. ed. Barcelona : Ediciones B, 1995
  • [BB] Opinión Pública : historia y presente / edición de Gonzalo Capellán . Madrid : Trotta, 2008
  • [BB] Opinion pública y comunicación política / Alejandro Muñoz Alonso... [et al.] Madrid : EUDEMA, 1992
  • [BB] Price, Vincent. Opinión pública : esfera pública y comunicación / Vincent Price . - 1a. ed. Barcelona : Paidós, 1994
  • [BB] Rospir, Juan Ignacio. Opinión pública : la tradición americana, 1908-1965 / Juan Ignacio Rospir Madrid : Biblioteca Nueva, 2010
  • [BB] Sampedro Blanco, Víctor. El cuarto poder en red : por un periodismo (de código) libre / Víctor Sampedro . 1a ed. Barcelona : Icaria, 2014
  • [BB] Sampedro Blanco, Víctor. Opinión pública y democracia deliberativa : medios, sondeos y urnas / Víctor Sampedro Blanco . Tres Cantos : Istmo, D. L. 2000
  • [BB] Saperas, Enric. Los efectos cognitivos de la comunicación de masas : las recientes investigaciones en torno a los efectos de la comunicación de masas, 1970-1986 / Enric Saperas . - [1a. ed.] Barcelona : Ariel, 1987
  • [BC] Bardin, Laurence. El análisis de contenido / laurence Bardin ; traducción César Suárez Madrid : Akal, D.L.1986
  • [BC] Böckelmann, F.. Formación y funciones sociales de la opinión pública / F. Böckelmann México [etc.] : Gustavo Gili, 1983
  • [BC] Callejo, J.. Investigar las audiencias : un análisis cualitativo / J. Callejo Barcelona : Paidós, 2001
  • [BC] Chomsky, Noam. : La propaganda y la opinión pública : conversaciones con David Barsamian / Noam Chomsky . Barcelona : Crítica, D.L. 2002
  • [BC] Chomsky, Noam. Los guardianes de la libertad : propaganda, desinformación y consenso en los medios de comunicación de masas / Noam Chomsky y Edward S. Herman ; traducción castellana de Carme Castells . - 1ª ed. en Austral Barcelona : Crítica, 2013
  • [BC] Comunicación política / [autores, David L. Swanson...(et al.)] ; Alejandro Muñoz-Alonso, Juan Ignacio Rospir (directores de la edición) Madrid : Universitas, D.L. 1995
  • [BC] Cotarelo García, Ramón. Los partidos políticos / Ramón Garcia Cotarelo Madrid : Sistema, D.L. 1985
  • [BC] Cultura política : enfoques teóricos y análisis empíricos / Pilar del Castillo e Ismael Crespo (eds.) . - [1a. ed.] Valencia : Tirant lo blanch, 1997
  • [BC] Democracia mediática y campañas electorales / Alejandro Muñoz-Alonso, Juan Ignacio Rospir (editores) . - 1ª ed. Barcelona : Ariel, 1999
  • [BC] El análisis de la realidad social : métodos y técnicas de investigación / compilación de Manuel García Ferrando, Jesús Ibáñez y Francisco Alvira . - 3a. ed. rev., 2a. reimp. Madrid : Alianza, 2003
  • [BC] El nuevo espacio público / por Jean-Marc Ferry, Dominique Wolton y otros . - 2ª reimp. Barcelona : Gedisa, 1998
  • [BC] Habermas, Jürgen. Historia y crítica de la opinión pública / J. Habermas . - 4a. ed.[reimp.] México : Gustavo Gili, 1994
  • [BC] Ibáñez, Jesús. Más allá de la sociología : el grupo de discusión : teoría y crítica / por Jesús Ibáñez . - 5ª ed. Madrid : Siglo Veintiuno de España, 2003
  • [BC] Igartua, Juan José. Métodos cuantitativos de investigación en comunicación / Juan José Igartua Perosanz Barcelona : Bosch, 2006
  • [BC] Inglehart, Ronald. El cambio cultural en las sociedades industriales avanzadas / Ronald Inglehart ; traducción Sandra Chaparro Martinez ; revisión Rafaél del Aguila Tejerina Madrid : Centro de Investigaciones Sociológicas : Siglo XXI de España, 1991
  • [BC] Investigar en comunicación : guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en comunicación / coordinadores, Mª Rosa Berganza Conde, José A. Ruiz San Román; [autores] Carmen García Galera [et al.] Madrid [etc.] : McGraw-Hill, D.L. 2005
  • [BC] Investigar mediante encuestas : fundamentos teóricos y aspectos prácticos / editores: Antonio J. Rojas Tejada, Juan S. Fernández Prados, Cristino Pérez Meléndez Madrid : Síntesis, D.L. 1998
  • [BC] La nueva comunicación / Antonio Lucas Marín (ed.) ; María del Carmen García Galera [et al.] . - 1ª ed. Madrid : Trotta, 2009
  • [BC] Lemert, J. B.. Después de todo : ¿Puede la comunicación masiva cambiar la opinión pública? / J. B. Lemert México : Publigrafics, 1983
  • [BC] Lippmann, Walter. El público fantasma / Walter Lippmann ; traducción e introducción de César García Muñoz [s.l] : Genueve, 2011
  • [BC] Lippmann, Walter. La opinión pública / Walter Lippmann ; Prólogo de Ronald Steel Madrid : Langre, D.L. 2003
  • [BC] López García, Guillermo (comunicador audiovisual). Comunicación electoral y formación de la opinión pública : las elecciones generales de 2000 en la prensa española / Guillermo López García . - [1ª ed.] Valencia : Universitat de València, 2004
  • [BC] Los efectos de los medios de comunicación : investigación y teorías / Jennings Bryant, Dolf Zillmann (compiladores). - 1ª ed. Barcelona [etc.] : Paidós, 1996
  • [BC] MacQuail, Denis. Introducción a la teoría de la comunicación de masas / Denis McQuail . - Nueva ed. rev. y ampl. Barcelona [etc.] : Paidós, D.L. 1999
  • [BC] Martín López, Enrique. Sociología de la opinión pública / Enrique Martín López . Madrid : Beramar, 1990-
  • [BC] Martínez Sospedra, Manuel. Introducción a los partidos políticos / Manuel Martínez Sospedra . 1a. ed. Barcelona : Ariel, 1996
  • [BC] Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales / editores, Juan Manuel Delgado, Juan Gutiérrez . - 1ª ed., 4ª reimp. Madrid : Síntesis, D.L. 2007
  • [BC] Mezo, J.. ?Buena Prensa?, Cuadernos de Periodistas : Revista de la Asociacion de la Prensa de Madrid. [Ver la sección ?Buena Prensa?]
  • [BC] Monzon Arribas, Cándido. Encuestas y elecciones / Cándido Monzón Madrid : Tecnos, 2005
  • [BC] Monzón Arribas, Cándido. La opinión pública : teorías, concepto y métodos / Cándido Monzón Arribas . - [1a ed., reimp.] Madrid : Tecnos, D.L. 1990
  • [BC] New directions in political communication : a resource book / edited by David L. Swanson, Dan Nimmo. . - [1st. printing] Newbury Park, Calif. ; London : Sage, 1990
  • [BC] Nimo, D.. Handbook of Political Communication / D. Nimo y K. Sanders (eds.) Londres : Sage, 1981
  • [BC] Noelle-Neumann, Elisabeth. La espiral del silencio : opinión pública, nuestra piel social / Elisabeth Noelle-Neumann ; [traducción de Javier Ruiz Calderón] Barcelona, [etc.] : Paidós, D.L. 2003
  • [BC] Nohlen, D.. Sistemas electorales del mundo / D. Nohlen Madrid : Centro de Estudios Constitucionales, 1981
  • [BC] Padioleau, J.. L?Opinion publique / J. Padioleau Paris : Mouton, 1981
  • [BC] Pizarroso Quintero, Alejandro. Historia de la propaganda : notas para un estudio de la propaganda política y de ?guerra? / Alejandro Pizarroso Quintero . 2ª ed. Madrid : EUDEMA, D.L. 1993
  • [BC] Roda Fernández, Rafael. Medios de comunicación de masas : su influencia en la sociedad y en la cultura contemporáneas / Rafael Roda Fernández . - [1a ed.] Madrid : Siglo XXI de España : Centro de Investigaciones Sociológicas, 1989
  • [BC] Roiz, Miguel.. La sociedad persuasora : control cultural y comunicación de masas / Miguel Roiz. Barcelona : Paidós, 2002.
  • [BC] Ruiz San Román, José A.. Introducción a la tradición clásica de la opinión pública / José A. Ruiz San Román . - [1a. ed.] Madrid : Tecnos, D. L. 1997
  • [BC] Sociología de la comunicación de masas. Vol. 2, Estructura, funciones y efectos / M. de Moragas (ed.) . - 2a. ed. Barcelona : Gustavo Gili, D.L. 1986
  • [BC] Sociología de la comunicación de masas. Vol. 3, Propaganda política y opinión pública / M. de Moragas (ed.) Barcelona : Gustavo Gili, D.L. 1985
  • [BC] Sociología de la comunicación de masas. Vol. 4, Nuevos problemas y transformación tecnológica / M. de Moragas (ed.) Barcelona : Gustavo Gili, D.L. 1985
  • [BC] Sociología de la comunicación de masas. Vol.1, Escuelas y autores / M. de Moragas (ed.) . - 2a. ed. Barcelona : Gustavo Gili, D.L. 1986
  • [BC] The news and public opinion : media effects on civic life / Max McCombs ... [et al.]. - reimpr. 2013, 1rst. ed. 2011 Cambridge, UK ; Malden, MA : Polity Press, 2013
  • [BC] Touraine, A.. El Nuevo espacio público : Comunicación pública y crisis de la representatividad Barcelona : Gedisa, 1992
  • [BC] Vallès Casadevall, Josep M.. Sistemas electorales y gobierno representativo / Josep M. Vallès, Agustí Bosch . - 1a. ed. Barcelona : Ariel, 1997
  • [BC] Valles Martínez, Miguel S.. Técnicas cualitativas de investigación social : reflexión metodológica y práctica profesional / Miguel S. Valles . - 4a. reimp. Madrid : Síntesis, 2007
  • [BC] Vinuesa Tejero, M. L. ?Democracia, elecciones y opinión pública en España?. En: Sociedad de masas, medios de comunicación y opinión pública / Gonzalo Capellan de Miguel, Julio Pérez Serrano, editores . Logroño : Instituto de Estudios Riojanos, 2008
  • [BC] Vinuesa Tejero, M. L.. ?La opinión pública medida y mediatizada . La comunicación social en la España democrática?, Estudios sobre el Mensaje Periodístico, vol. 14, 2008 [Acceso en el listado de URLs de la signatura]
  • [BC] Wimmer, Roger D.. La investigación científica de los medios de comunicación : una introducción a sus métodos / Roger D. Wimmer, Joseph R. Dominick ; traducido por J. Luis Dader . - [1a ed.] Barcelona : Bosch, 1996
  • [BC] Wolf, Mauro. La investigación de la comunicación de masas / Mauro Wolf ; [traducción de Carmen Artal ; supervisión de Lorenzo Vilches] . - 1a. ed. Barcelona : Paidós, 2000
  • [BC] Wolf, Mauro. Los efectos sociales de los media / Mauro Wolf ; [traducción de Lamberto Chiti] . - [1a. ed.] Barcelona : Paidós, 1994

Listado de URL

  • Murelaga Ibarra, J. ?Historia contextualizada de la radio española del franquismo (1940-1960)?. En: Historia y comunicación social, 2009, vol. 14, p. 367-386 [http://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/HICS0909110367A/18897]
  • Pantoja Chaves, Antonio: ?Prensa y Fotografía. Historia del fotoperiodismo en España?. En: El Argonauta español, n. 4[https://argonauta.revues.org/1346]
  • Vinuesa Tejero, M. L. Opinión pública y cultura política en la España democrática : Un estudio empírico de las elecciones generales de 1993. Madrid : 1997 [http://eprints.ucm.es/tesis/19972000/S/3/S3043001.pdf]
  • Vinuesa Tejero, M. L.. ?La comunicación política vs sociedades de la información?. En: Revista DIRCOM, núm. 65, noviembre-diciembre, 2006 [http://www.ucm.es/info/emp/Numer_14/Sum/3-13.pdf]
  • Vinuesa Tejero, M. L.. ?La opinión pública medida y mediatizada . La comunicación social en la España democrática?, Estudios sobre el Mensaje Periodístico, vol. 14, 2008 [https://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/ESMP0808110267A]